EDI-dienstverlening voor het MKB
Procesontwerp EDI
Als onderdeel van de inventarisatiefase, ontstaat er ook een goed beeld bij de mogelijkheden van de verschillende partijen. Op basis daarvan ontwerpen we een basisproces waarmee de verschillende partijen gekoppeld kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld via 1 of meerdere externe EDI-dienstverleners zijn, of via eigen inhouse EDI-software. Bij B2B-bestellingen wordt er dan ook aandacht gegeven aan bijvoorbeeld catalogus data, voorraad, looptijd indicatie uit order responses. Een procesontwerp is als losse dienst bij ons te boeken. Het resultaat is een overzicht van de mogelijkheden van de diverse partijen en de richting die wij zouden kiezen.
Onboarding op standaard EDI
U heeft al een standaard EDI-type en u wilt uw leveranciers en klanten hierop aansluiten? Dan kunnen wij helpen bij de onboarding. Van eerste contact tot aan eerste order, wij ondersteunen bij het uitrollen van de oplossing onder uw klanten en leveranciers. Wij zijn uw tijdelijke EDI-medewerker.
EDI-projecten van A tot Z
Is EDI volledig nieuw voor uw bedrijf? Dat kan heel goed aangezien veel bedrijven nog via e-mail of webshop bij hun leveranciers bestellen en andersom uw klanten ook. EDI kan dan een goede investering zijn in verdere professionalisatie van uw organisatie, maar wees dan wel voorbereid op het aanbieden van diverse opties, want niet iedere partij kan met dezelfde EDI-soort werken. Traditionele grote bedrijven werken nog vaak met EDIFACT of EANCOM, terwijl nieuwere bedrijven alles via een API regelen. Wie zich moet aanpassen aan welke standaard hangt af van de macht in de keten. Als u groot genoeg bent voor uw leveranciers, dan kunt u uw standaard opleggen, maar is het andersom, dan zult u de standaard van uw klant en/of leverancier moeten accepteren. Dit laatste zorgt voor een vertaalslag aan uw kant, wat weer extra (test)werk met zich meebrengt. Het werken met externe EDI-software kan dan helpen om meer mogelijkheden aan te bieden.
EDI Verbetertrajecten
Bestaande EDI-processen kunnen wellicht verbeterd worden. Denk aan het gestructureerd doorgeven van de gegevens van een eindklant. Niet zomaar de naam van de contactpersoon in een algemeen naamveld, maar kies een vaste plek en regel dat alle klanten dezelfde plek hiervoor gebruiken. Dit heeft voordelen bij de verdere verwerking van de gegevens richting andere partijen. Men weet immers dat dit veld altijd de contactpersoon bevat. Of het doorgeven van tracking data van vervoerders, het aanmaken van alerts op basis hiervan, extra labels printen via een externe partij, allemaal voorbeelden van verbeteringen aan een bestaand proces.
Uitproberen?
Vraag vandaag nog een gratis eerste kennismaking aan! Wij stellen ons kort voor, u kunt uw uitdagingen schetsen en op basis daarvan kunnen we samen kijken of er een match is.
Wij geloven sterk in de voordelen van EDI voor middelgrote en kleine bedrijven. Omdat niet ieder bedrijf een EDI-expert in dienst heeft, vervullen wij graag deze rol en helpen u graag bij het implementeren en uitrollen van EDI-processen, zowel richting uw klanten als uw leveranciers.